vrijdag 8 juni 2012

Motorolie en Dampfblasenbildung


20120607 …. Donderdag

Gisteren heb ik na een paar kilometer de olie van de Antonoff moeten verwisselen, want door condensatie was het een emulsie net als mayonaise geworden.  Piet fungeert als magazijnmeester en reikt de gereedschappen aan. We laten de olie netjes in een plastic bak lopen die de Wit Russen niet gebruiken konden. Maar er zijn geen poetsdoeken. Fons vindt wat dames ondergoed in zijn bagage. Dat werkt uitstekend.

Na enige tijd komt er een eind aan de nieuwe asfaltweg waar we op rijden. We missen een afslag, maar de Russische kaarten helpen ons aan het goede spoor. Het is niet meer dan een uitgesleten karrespoor, of beter gezegd een aantal sporen naast elkaar. De Mercedes moet over de middenberm en de zijkant rijden. Ik maak mij zorgen over de uitlaat van de Benz. Om een of andere reden hangt hij lager als gewoonlijk. De bodemvrijheid is te klein. De Rolls heeft geen enkel probleem en hobbelt rustig over de zeer slechte wegen. Alleen met een uitholling overdwars dan raakt de vooras het chassis. Daar moeten we stapvoets doorheen.

Op een stopt de motor van de Antonoff.  Ik inspecteer de motorruimte en zie dat de benzineleiding naar de choke is afgebroken. De vacuumpot die voor de benzineaanvoer zorgt krijgt nu valse lucht. De magazijnmeester reikt mij een platte tang aan en ik knijp de leiding dicht. We rijden weer. Maar waar zijn onze maten?? Pas na een kwartier halen we ze weer in bij een verlaten Bhoedistisch Klooster in the middle of nowhere.  We maken afspraken over de separatie: stoppen bij kruizingen en elkaar in het zicht houden. Te dicht bij kan ook niet, want dan ben je alleen maar aan het stof happen.

In Kharkoram lukt het om de chokeleiding te repareren.

Vandaag moeten we de gehele in het ruwe terrein naar het zuiden richting Gobi woestijn. Helaas kroijgen we eerst 40 km asfaltweg. Dit is echt een ramp met al die potholes.  Piet moet ze aanwijzen maar hij slaagt er niet in om een eenduidge vocabulair te gebruiken. Hij begint met “pasop”. Daar heb ik niets aan, want waar moet ik dan opletten?? Dan noemt hij het “gat”. Even later wordt het “gattegattegat”.  En als het erg wordt dan zegt hij “Ohgottegottogot”. Na een poosje wordt het een verontwaardigd “HEY”. Dat werkt volgens hem het beste.

Opeens zien we een nieuw weg die aangelegd wordt. Ze hebben er diepe geulen langs gemaakt om het water af te voeren en om te vermijden dat er al op gereden wordt. Het lukt ons om met de Rolls er op te komen. We zwaaien vriendelijk naar de Benz die op een zijspoor in het stof voorploetert. Na 10 kilometer komt een eind aan de lol. De weg is deskundig verspert. De Rolls moet als eerste door de geul, de auto helt vervaarlijk opzij en Piet begint angstig te kijken. Ik stuur iets te snel naar rechts en we zitten vast. Met vereende krachten worden de voorwielen recht gezet en ik stuur de geul uit. We weten nu hoe het moet en Fons stuurt de Benz, die inmiddels behoorlijke herrie maakt, zonder problemen door de geul heen.



Het is warm en we stijgen continue. Het stuift verschrikkelijk. We proberen bovenwinds te rijden, maar als windstil wordt, dan zitten we midden in het stof. Het gaat heel langzaam maximaal 25 km.het is een continue zoeken en bijsturen om de grootste gaten te vermijden. De temperatuur van de motor loopt op met zo weinig rijwind koeling, hitte en stijgend wegen. De Antonoff hapert regelmatig en dan moet ik overschakelen op de electrische benzinepomp. Soms stoppen we even om de benzine toevoer te controleren, en dan doet hij het weer.

Piet slaat aan het redeneren waar het probleem moet zitten. Als de hapering zich voordoet bij beide onafhankelijke benzinesystemen, dan moet het zich in het gezamelijke deel beginnen, zegt hij opeens. Mijn verwondering waarmee ik hem aankijk slaat om in bewondering. Hij kon weleens gelijk hebben. Op de top van de pas stoppen we en dan blijkt dat de Benz koppelingsproblemen heeft. Bram kan alleen nog maar in de eerste. Via de sateliettelefoon, die overigens uitstekend werkt, consulteren we Henri. De koppeling wordt via olie bediend. Dan valt het kwartje. Het is zo warm dat de olie van de Benz en de benzine van de Rolls. Vapor lock zeggen de Engelsen. Duitsers noemen het “Dampfblasenbildung”.  Niets ernstigs. Gewoon even af laten koelen.

Bij nadere inspectie blijkt dat het uitlaatspruitstuk van de Benz gescheurd. Fons vind de herrie niet erg, maar ik denk dat we zo niet veel verder komen.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten