donderdag 7 juni 2012

Het slapen in een ger


De electriciteit die opgewekt wordt via een zonnepaneel wordt gebruikt voor het opladen van twee 12 volt accu’s, waar alleen maar een tv toestel met satelliet schotel aan verbonden is. Voor de rest is er geen electrisch licht of apparaten in het kamp. De inmiddels aangeschoten zoon van de eigenaar gaat in onze ger Mongoolse TV zitten kijken. Het programma is minstens zo debiel als die op de Nederlandse TV.

 
Wij moeten dus bij zonsondergang naar bed. De nieuwe matrassen worden opgeblazen en de slaapzakken worden uitgerold. Vermakelijk is het verschil in warmbloedigheid. De een slaapt in zijn kleding terwijl de ander er ook nog eens een vliestrui overheen aantrekt. De volgende slaapt in zijn blote kont. Terwijl we allemaal slaapzakken hebben die bestand zijn tegen 15 graden vorst. Hoe warm het dan binnen is vermeldt de bijsluiter niet.

hoe snurken schildpadden?
Ik vermoed dat de anderen net zo hard zullen snurken dan ik. Daarom kruip ik als eerste in de slaapzak en probeer ook als eerste te slapen. Helaas vallen anderen sneller in slaap dan ik. Het gezaag begint. Een licht rochelend geluid. Dit valt nog wel mee. Het is een rustig ritme. Ik val in slaap. Net als ik weg ben komt er een nieuw geluid bij . Een diepe zucht en een hoge fluittoon. Ze wisselen elkaar af en ik zak weer weg. Dan wordt ik wakker van een diepe bromtoon met een zeer onregelmatig ritme. Soms afgewisseld met wat geproest en gesnuif. Het is een soort snurkconcert wat ik opgediend krijg. Het ritme wordt plotseling verstoord. Het is nu een kakafonie van snurkgeluiden.  Wat ik ook probeer.  Ik kom niet meer in slaap. Dan beginnen de honden te blaffen. De eigenaar heeft ons verteld dat die dat alleen maar doen als er wolven in de buurt zijn.

snurken mongolen?
Ik besluit een boek van W.F. Hermans te lezen. Meestal een goed hulpmiddel om in slaap te komen. Nu werkt het echter niet. Ik lees het bijna helemaal uit. Weer probeer ik te slapen. Geen resultaat. Mijn blaas is vol en ik trek mijn deel aan om buiten te gaan plassen. Dit hoef ik normaal nooit ’s nachts.  De hond komt mij vergezellen en piest over mijn plas heen. Dit accepteer ik want het is tenslotte zijn terrein.

Weer terug in het snurkgeweld aangeland slaag ik erin om toch een beetje te slapen. Dan wordt ik weer wakker. De een na de ander gaat naar buiten om te plassen.  Ik moet ook weer.  Zeker een halve liter. Vervolgens krijg ik kiespijn.

beter een kraanvogel in de hand dan de stank van tien
De volgende morgen zweer ik dat ik nooit weer onder wat voor omstandigheden met deze 3 mannen in een tent ga liggen. Volgens Fons komt het vele plassen door een vochtafdrijvende groente die we gegeten hebben. Tevens blijkt dat de meesten een slaappilletje hebben genomen.  Het zal je maar overkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten