20120607 …. Donderdag
Gisteren heb ik na een paar kilometer de olie van de
Antonoff moeten verwisselen, want door condensatie was het een emulsie net als
mayonaise geworden. Piet fungeert als
magazijnmeester en reikt de gereedschappen aan. We laten de olie netjes in een
plastic bak lopen die de Wit Russen niet gebruiken konden. Maar er zijn geen
poetsdoeken. Fons vindt wat dames ondergoed in zijn bagage. Dat werkt
uitstekend.
Na enige tijd komt er een eind aan de nieuwe asfaltweg waar
we op rijden. We missen een afslag, maar de Russische kaarten helpen ons aan
het goede spoor. Het is niet meer dan een uitgesleten karrespoor, of beter
gezegd een aantal sporen naast elkaar. De Mercedes moet over de middenberm en
de zijkant rijden. Ik maak mij zorgen over de uitlaat van de Benz. Om een of
andere reden hangt hij lager als gewoonlijk. De bodemvrijheid is te klein. De
Rolls heeft geen enkel probleem en hobbelt rustig over de zeer slechte wegen.
Alleen met een uitholling overdwars dan raakt de vooras het chassis. Daar
moeten we stapvoets doorheen.
Op een stopt de motor van de Antonoff. Ik inspecteer de motorruimte en zie dat de
benzineleiding naar de choke is afgebroken. De vacuumpot die voor de benzineaanvoer
zorgt krijgt nu valse lucht. De magazijnmeester reikt mij een platte tang aan
en ik knijp de leiding dicht. We rijden weer. Maar waar zijn onze maten?? Pas
na een kwartier halen we ze weer in bij een verlaten Bhoedistisch Klooster in
the middle of nowhere. We maken
afspraken over de separatie: stoppen bij kruizingen en elkaar in het zicht
houden. Te dicht bij kan ook niet, want dan ben je alleen maar aan het stof
happen.
In Kharkoram lukt het om de chokeleiding te repareren.
Vandaag moeten we de gehele in het ruwe terrein naar het
zuiden richting Gobi woestijn. Helaas kroijgen we eerst 40 km asfaltweg. Dit is
echt een ramp met al die potholes. Piet
moet ze aanwijzen maar hij slaagt er niet in om een eenduidge vocabulair te
gebruiken. Hij begint met “pasop”. Daar heb ik niets aan, want waar moet ik dan
opletten?? Dan noemt hij het “gat”. Even later wordt het “gattegattegat”. En als het erg wordt dan zegt hij “Ohgottegottogot”.
Na een poosje wordt het een verontwaardigd “HEY”. Dat werkt volgens hem het
beste.
Opeens zien we een nieuw weg die aangelegd wordt. Ze hebben
er diepe geulen langs gemaakt om het water af te voeren en om te vermijden dat
er al op gereden wordt. Het lukt ons om met de Rolls er op te komen. We zwaaien
vriendelijk naar de Benz die op een zijspoor in het stof voorploetert. Na 10
kilometer komt een eind aan de lol. De weg is deskundig verspert. De Rolls moet
als eerste door de geul, de auto helt vervaarlijk opzij en Piet begint angstig
te kijken. Ik stuur iets te snel naar rechts en we zitten vast. Met vereende
krachten worden de voorwielen recht gezet en ik stuur de geul uit. We weten nu
hoe het moet en Fons stuurt de Benz, die inmiddels behoorlijke herrie maakt,
zonder problemen door de geul heen.
Het is warm en we stijgen continue. Het stuift
verschrikkelijk. We proberen bovenwinds te rijden, maar als windstil wordt, dan
zitten we midden in het stof. Het gaat heel langzaam maximaal 25 km.het is een
continue zoeken en bijsturen om de grootste gaten te vermijden. De temperatuur
van de motor loopt op met zo weinig rijwind koeling, hitte en stijgend wegen.
De Antonoff hapert regelmatig en dan moet ik overschakelen op de electrische
benzinepomp. Soms stoppen we even om de benzine toevoer te controleren, en dan
doet hij het weer.
Piet slaat aan het redeneren waar het probleem moet zitten.
Als de hapering zich voordoet bij beide onafhankelijke benzinesystemen, dan
moet het zich in het gezamelijke deel beginnen, zegt hij opeens. Mijn
verwondering waarmee ik hem aankijk slaat om in bewondering. Hij kon weleens
gelijk hebben. Op de top van de pas stoppen we en dan blijkt dat de Benz
koppelingsproblemen heeft. Bram kan alleen nog maar in de eerste. Via de
sateliettelefoon, die overigens uitstekend werkt, consulteren we Henri. De
koppeling wordt via olie bediend. Dan valt het kwartje. Het is zo warm dat de
olie van de Benz en de benzine van de Rolls. Vapor lock zeggen de Engelsen.
Duitsers noemen het “Dampfblasenbildung”.
Niets ernstigs. Gewoon even af laten koelen.
Bij nadere inspectie blijkt dat het uitlaatspruitstuk van de
Benz gescheurd. Fons vind de herrie niet erg, maar ik denk dat we zo niet veel
verder komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten