donderdag 7 juni 2012

Piet wordt gemongeld

Woensdag Kharkoran

Piet en ik gaan op pad om een garage te vinden voor de reparatie van de chokeleiding die ik vanmiddag dichtgeknepen heb, nadat hij was afgebroken. We vragen de politie met alle hulpmiddelen. Het mongools woordenboek, het russisch woordenboek, het plaatjesboek. Niets helpt en ze blijven ons glazig aankijken. Piet vindt dat het maar stomme Mongolen zijn. Ik weet echter zeker dat ze ons wel willen helpen, maar dat ze eenvoudig de vraag niet begrijpen.  Dan vragen we bij alle benzinestations die we tegen komen. Ze blijven glazig kijken.  Ik begin te twijfelen. We moeten het zelf maar proberen te vinden.

Bij een klein bandenbedrijfje stoppen we. Piet laat de afgebroken leiding zien en er komt wat begrip. Hoofdschuddend kijken ze er naar, maar ik bespeur enige interesse. Ik begin de leiding af te zagen en de wartel eraf te draaien. Ze kunnen dan zien dat het eind van de leiding opgerekt moet worden. Een oude man loopt weg en komt terug met een bijgeslepen beiteltje en een hamer. Even later is de leiding opgetrompt en nadat de man ook nog een touwtje heeft gebracht om de leiding luchtdicht te verbinden is de zaak weer gepiept.

Op het gerkamp wordt een massage aangeboden. Daar maak ik graag gebruik van. In de Massage ger wordt ik stevig onderhanden genomen door Sarah. Ze studeert medicijnen en heeft een massage cursus gevolgd. Maar het is koud in de tent. Piet wil de zelfde behandeling ondergaan. Zij doet het bij ons in de ger. Er komt een man die de kachel aan steekt. Er komt een fles wodka op tafel en ik geniet van de masseuse die over Piet zijn rug heen loopt.  Ze vouwt de protesterende Piet z’n tenen dubbel en vraagt vriendelijk : “Don’t you like it?” Zo kan het toch nog gezellig in een ger worden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten